De Reis door Jouw Zelf in Bewust Worden en het Her-Ontdekken en Her-Inneren wie Jij Bent in Essentie
 
 
Je hebt er vast van gehoord een weet misschien niet helemaal wat je ermee aan moet. Mediteren heeft veel positieve invloeden in je leven en het is helemaal niet moeilijk! We helpen je op weg!
Waarom zou ik willen mediteren?

Meditatie heeft al vanaf een paar minuten per dag positieve gevolgen voor je gezondheid en geluksbeleving. Wanneer je mediteert kom je op de eerste plaats tot rust. Je laat stress los en krijgt overzicht in je leven. Het helpt je te ontspannen en je leert jezelf beter kennen. Je komt als het ware dichter bij je ware aard. Meditatie kan ook een spirituele belevenis zijn.

Daarbij heeft meditatie ook een groot aantal gezondheidsvoordelen. Meditatie verlaagt daadwerkelijk de concentratie stress-hormoon in je lichaam. Je bloeddruk neemt af en je lichaam kalmeert en herstelt zich. Wanneer je stress kunt beheersen wordt je lichaam gezonder.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen die mediteren aanzienlijk minder vaak naar de dokter gaan dan mensen die niet mediteren.

Hoe moet ik dan zitten?

Tijdens het mediteren kun je zitten of liggen zoals jij dat prettig vindt. De basishouding is de lotushouding waarbij je je linker voet op je rechter been legt en andersom. In deze houding komen is alleen erg lastig, en er weer uit los komen ook!

Het draait bij mediteren om rust en concentratie, en daarom is het belangrijk dat je geen lichamelijke ongemakken hebt. Zorg dat je mediteert in een stille, niet te lichte omgeving waarin je niet gestoord kan worden. Zet je telefoon en je computer uit.

  • Je kunt in de kleermakerszit of de lotushouding mediteren. Zorg ervoor dat je je hoofd in lijn met je rug plaatst zodat je ruggengraat recht is. Wanneer je de lotushouding pijnlijk vindt kun je jezelf ondersteunen met wat opgerolde handdoeken.
  • Op je knieën mediteren. Zit op je knieën en leg je voeten plat op de grond. Ga met je billen op je voeten zitten. Zorg dat je ruggengraat recht is. Eventueel kun je tussen je benen en je billen een opgerolde handdoek leggen.
  • Liggend mediteren. Zoek een plek om te liggen zoals op de grond. Ondersteun je hoofd met een kussen. Leg je handen uit elkaar op de grond.
  • Zittend mediteren. Ga zitten in een gemakkelijke stoel en ontspan je lichaam.
Mediteer op je ademhaling

Iedereen haalt adem dus iedereen kan het. Tijdens het mediteren concentreer je je op je ademhaling. Wees jezelf bewust van het stromen van de lucht in je longen, en laat de lucht weer los. Verander niets aan je adem, neem het gewoon waar. Leg constant de focus op je ademhaling. Lees hier meer uitgebreid over ademhalingstechnieken.

Nu komt de kunst: denk aan niets!

Hoe kun je nou aan niets denken? Dat is lastig. Je zult merken dat je, wanneer je mediteert veel gedachten hebt. De kunst van het mediteren is het laten varen van deze gedachten. Laat ze komen en gaan en leg je concentratie bij je ademhaling. Je hoeft niet te oordelen, plannen of onthouden.

Bekijk je gedachten en laat je wegvaren met de gedachtenstroom in je hoofd. Merk je dat je langzaam wordt meegenomen door je gedachten? Leg dan rustig de focus weer terug op je ademhaling. Uiteindelijk, en met wat oefening, zul je in staat zijn je gedachten te controleren en je hoofd echt leeg te krijgen tijdens het mediteren.

Hoe vaak moet ik mediteren?

Meditatie heeft al een enorm effect wanneer je 5 minuten per dag mediteert. Je kunt je eigen tijden bepalen door te experimenteren. Mediteer bijvoorbeeld een maand lang elke dag 15 minuten en bekijk wat voor effect het op je leven heeft. Waarschijnlijk voelt het de eerste keer wat vreemd, maar na een aantal meditatiesessies zul je je er al snel vertrouwd mee voelen.'

 

 

Aanvullende tekst door mij:

 

In meditaties kun je ook vragen om antwoorden. Als jij een vraag hebt omtrent je gezondheid, andere problemen, dan kun je voor je gaat mediteren aan jezelf vragen om een antwoord. Als het bij het mediteren nog niet lukt, dan kun je dat ook doen voordat je gaat slapen. Vragen om antwoorden. Het kan zijn dat je gaat dromen. Helder of niet helder. Het kan zijn dat je eerst helemaal niets meer merkt, maar als jij hebt gevraagd om jou bewust te maken van wat er speelt, dan gebeurd dat wel. Je zult in je dagelijkse leven gaan zien dat je bepaalde mensen tegen gaat komen, dat je bv een boek vindt dat je aantrekt of dat je zomaar ergens een tekst ziet, waarvan je weet en vooral voelt dat deze voor jou is bestemd. Het kunnen diverse situaties zijn. Verwacht niet dat het altijd leuke situaties zijn, want soms is het niet leuk, zo ervaar je dat niet, maar het hoort er toch bij. Hoe vervelend ook. Ervaar je bepaalde emoties die je eigenlijk liever zou willen onderdrukken, omdat je het ongepast vindt van jezelf.. niet doen! Laat komen die emoties. Hoe dan ook. Moet je ineens heel erg ruzie maken met iemand? Nou doe dat dan. Zie je ineens dat je iemand heel erg onterecht hebt behandeld, dan ga je die persoon vergeven en probeer je contact te krijgen en je excuses aan te bieden. Ik zeg maar wat. Er kan van alles. In ieder geval zet je met het vraag en antwoord spel jouw eigen leven op het pad van heling. Soms gaat het lekker en soms ook helemaal niet. Het is een totaalpakket van zoveel wijzigen in je leven dat je soms misschien ook door de bomen het bos niet meer ziet. Vraag dan gewoon om adempauze. Er bestaat geen tijd, alleen in jouw geest en jouw leefwereld, maar als jij de tijd nodig hebt, dan is deze er. 

 

100_1442.jpg